Za Tobą pierwsze spotkanie networkingowe. Udało się poznać wiele ciekawych osób i – co chyba ważniejsze – nawiązać przydatne kontakty biznesowe. A potem ktoś Cię polecił, tym samym dając szansę na zdobycie potencjalnego klienta lub partnera biznesowego. Co zrobić, by nie zaprzepaścić tej szansy?
Nie zwlekaj
Nowe kontakty należy wykorzystać, póki są jeszcze świeże. Skontaktuj się z potencjalnym klientem najszybciej, jak to możliwe. Pamiętaj, że prawdopodobnie poleceń było więcej. Jeśli będziesz zwlekać, temat zwyczajnie może stracić na aktualności. Zadzwoń i umów się na spotkanie 1:1. To będzie najważniejszy moment, decydujący o tym, czy uda Ci się pozyskać klienta. Dlatego warto się do niego dobrze przygotować.
Dowiedz się więcej
Nie idź na spotkanie z nastawieniem „jakoś to będzie”. Być może trudno oprzeć się Twojemu urokowi osobistemu, jednak w biznesie są ważniejsze aspekty, które decydują o współpracy. Dlatego spróbuj poznać swój kontakt jeszcze przed spotkaniem. Sprawdź, czym zajmuje się dana firma, poznaj specyfikę jej branży, dowiedz się jakie ma potrzeby i jakie rozwiązania możesz zaproponować. Dobrym krokiem będzie zwrócenie się w tym celu do osoby, która Cię poleciła. Najprawdopodobniej zna ona dobrze drugą stronę i może Ci powiedzieć coś więcej. Jeżeli podczas spotkania zaproponujesz przygotowane wcześniej propozycje i rozwiązania, na pewno zrobisz dobre wrażenie. Przedsiębiorcy cenią sobie konkrety, dlatego unikaj stwierdzeń typu “to zależy”. Musisz wiedzieć dokładnie, jak odpowiesz na potrzeby potencjalnego klienta i ile może go to kosztować, a w przypadku partnerstwa – co możesz wnieść do nowo tworzonego czy rozwijanego biznesu. Pamiętaj, że liczy się pierwsze wrażenie, dlatego ważne jest, by wypaść profesjonalnie. Jednocześnie na współpracę wpływają inne czynniki. Jeżeli nie złapiecie nici porozumienia, współpraca może zwyczajnie nie wypalić. Nawiązywanie długotrwałej współpracy z kimś, z kim zwyczajnie nie potrafisz się dogadać nie ma większego sensu i może przynieść więcej nerwów, niż pożytku.
A po spotkaniu?
Spotkanie odbyte. Jeżeli wszystko poszło zgodnie z planem, masz pozytywne odczucia. Warto jednak je zweryfikować. Nie bój się sprawdzić, co sądzi Twój potencjalny kontrahent. Jak to zrobić? Najlepiej oczywiście zapytać osobę, która ma kontakt z obiema stronami – czyli tę, która Cię poleciła. Jeżeli pojawiły się jakieś niejasności lub niedomówienia, spróbuj je jak najszybciej wyjaśnić. W sytuacji, gdy uda Ci się przekształcić kontakt w nowego klienta lub partnera, pamiętaj o stałym budowaniu i utrzymywaniu tej relacji. Nie zapomnij też o osobie, dzięki której nawiązałeś kontakt i podziękuj za skuteczne polecenie.