Dobry networker – czyli jaki? Poznaj nasze spostrzeżenia

Nasze życie to bez wątpienia nieustanna nauka. Jak pisze Dan Millman „Nauka o świecie pomaga nam osiągać sukcesy. Nauka o nas samych pomaga nam ewoluować(…)”.

W networkingu skupiamy się przede wszystkim na budowaniu wartościowych relacji z innymi ludźmi. Jakie więc cechy i nawyki powinien posiadać dobry networker? Jakie kroki poczynić i czego się nauczyć, by osiągnąć osobisty, biznesowy sukces?

 

Świadomy

Świadomość to niezbędny element skutecznego networkingu. Poczynając od dobrego zrozumienia jego istoty, poprzez zdefiniowanie własnych celów oraz określenie możliwości ich osiągnięcia, po wykorzystanie otrzymywanych wartości, w jak najlepszy i najbardziej rozsądny sposób.

Świadomość dotyczy także nas samych, tego, co posiadamy oraz tego, co możemy komuś zaoferować. Przychodząc na spotkanie z ludźmi z różnorodnych środowisk biznesowych, musisz być zatem pewny swoich wartości i możliwości. Jeśli sam dostatecznie wierzysz w prowadzony przez Ciebie biznes i robisz przy tym wszystko, by wciąż się on rozwijał, o wiele łatwiej będzie Ci przekonać innych, by również w niego uwierzyli.

Zaangażowany

W networkingu ogromne znaczenie ma to, co dajemy innym. Każdy etap budowania relacji wymaga więc odpowiedniego zaangażowania. Właściwe przygotowanie się na spotkanie, rozmowa, dalszy kontakt, współpraca – na stworzenie wartościowej znajomości bez wątpienia potrzeba czasu i wysiłku. Aby prowadzić skuteczny networking, musi Ci  na tym przede wszystkim zależeć. Osoby, które pokazują, że są gotowe do pracy, zyskują szacunek w oczach innych, a niewymuszona, bezinteresowna chęć pomocy to z pewnością wartość, która w dzisiejszych czasach zasługuje na miano wyjątkowej.

Zastanawiałeś się kiedyś, jak dobrze znasz biznes osoby, której produkty lub usługi rekomendujesz, bądź chcesz rekomendować? Jeśli naprawdę zależy Ci na tym, by go wesprzeć, zadbaj o to, aby jak najlepiej poznać jego oraz firmę, którą reprezentuje. Naucz się, jak właściwie reklamować nie tylko własną działalność, ale również biznes osoby, której właśnie taką formę pomocy zaoferowałeś.

Ekstrawertyk/introwertyk

Ekstrawertyk czy introwertyk, który ma większe szanse na osiągnięcie sukcesu w networkingu? Na pierwszy rzut oka, wydaje się, że to właśnie ekstrawertycy wiodą prym w budowaniu relacji. To prawda, że szybciej nawiązują kontakty, nie mają problemu z publicznymi wystąpieniami, są uważane za przysłowiowe dusze towarzystwa. Należy jednak pamiętać, iż na spotkaniach networkingowych rozmowa zawsze powinna przybierać formę dialogu. Dlatego, jeżeli sam masz tendencję do dominacji w kontaktach z innymi ludźmi, postaraj się nad tym popracować.  To, w jaki sposób wykażesz zainteresowanie drugą osobą, w dużym stopniu utoruje Waszą dalszą relację.

Introwertycy to z kolei osoby, dla których wystąpienie przed grupą, często nieznanych ludzi, stanowi nie lada wyzwanie. Ludzie o takim typie osobowości to jednak doskonali słuchacze oraz obserwatorzy, co w networkingu ma ogromne znaczenie. W końcu wsłuchanie się w potrzeby drugiego człowieka umożliwia zaproponowanie określonej formy pomocy. Jesteś introwertykiem? Skup się zatem na swoich mocnych stronach i spróbuj zrobić krok do przodu, tak by pokazać je także innym.

Networking to ciągła praca także nad sobą. Nie każdy z nas rodzi się mówcą czy liderem, nie każdy ma wyjątkowe zdolności obserwawcze, każdy jednak posiada cechy charakteru, które w danych okolicznościach mogą okazać się wyjątkowo pomocne. Warto być ich świadomym, tak by w odpowiednim miejscu i czasie móc je wykorzystać.

Pamiętaj, aby osiągnąć sukces w networkingu nie musisz być duszą towarzystwa lub odwrotnie, osobą nadmiernie powściągliwą. Tutaj liczy się przede wszystkim Twoje nastawienie. Networking to nie tylko możliwość na rozwój Twojej działalności, to także szansa dla Ciebie jako człowieka. W końcu każde z doświadczeń czegoś nas uczy, prawda?

Tego, w jaki sposób prowadzić skuteczny networking, jak zaprezentować swoją firmę na jednym ze spotkań organizowanych przez WFS oraz jakie pytania zadać swoim rozmówcom, dowiesz się z naszych poprzednich wpisów, dostępnych tutaj.