Podobno jeżeli nie ma Cię w mediach społecznościowych, to nie istniejesz. Niestety, popularne social media mogą być pułapką dla wielu przedsiębiorców. Czym kierować się przy wyborze platform, na których powinna zaistnieć nasza firma?
Mierz siły na zamiary
Jedną z najłatwiejszych – i jednocześnie najgorszych – rzeczy, jakie można zrobić jest założenie profili firmowych we wszystkich możliwych platformach społecznościowych. Efekt często jest taki, że publikujemy w nich rzadko i nieregularnie lub powielamy te same treści w różnych miejscach. Dlaczego to błąd? Działania w mediach społecznościowych mają na celu budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów oraz tworzenie więzi między marką a klientem. Aby tę więź podtrzymywać, należy na bieżąco informować obserwatorów o tym, co się w naszej firmie dzieje. Publikowanie raz na kilka tygodni czy miesięcy w żaden sposób nie przyciągnie do nas fanów i nie zatrzyma nikogo na dłużej. Dlatego ważne jest regularne dostarczanie treści. Jednocześnie publikowanie tego samego contentu w kilku miejscach może być dla obserwujących zwyczajnie nudne i powodować, że fanów zamiast przybywać, będzie ubywać. Dlatego warto różnicować treści, które publikujemy na różnych platformach społecznościowych.
W takim razie gdzie się pokazać?
Wybór mediów społecznościowych, w których zaistnieje nasza firma, powinien zależeć od kilku czynników. Po pierwsze – bądźmy tam, gdzie są nasi klienci. Warto poznać swoją grupę docelową i jej zachowania w internecie. Chcemy trafić do nastolatków czy osób dorosłych? Kobiet czy mężczyzn? Czy nasi klienci preferują przekaz oparty o zdjęcia lub filmy, czy wolą tekst? Dopiero gdy poznamy odpowiedzi na te pytania, będziemy mogli wybrać te platformy, gdzie znajdują się odpowiedni odbiorcy. Drugi czynnik to charakter naszej działalności. Prowadzenie interesującego konta na Instagramie dla, na przykład, biura rachunkowego, będzie trudne – ale nie niemożliwe. Wszystko zależy od pomysłu. Kanał na YouTubie wymaga z kolei przełamania się do występów przed kamerą. Dlatego przed przystąpieniem do jakichkolwiek działań w mediach społecznościowych warto przeanalizować wszystkie opcje i przygotować przemyślaną strategię.
Jakie są możliwości?
Platform społecznościowych jest naprawdę sporo. Niektóre są w Polsce doskonale znane, inne dopiero zyskują na popularności. Rozważając założenie w social mediach konta firmowego na pewno warto rozważyć:
- Facebook – chyba nikomu nie trzeba go przedstawiać. Daje wiele możliwości, jeżeli chodzi o rodzaj dodawanych treści czy tworzenie kampanii reklamowych. Dla większości firm oczywisty wybór;
- Linkedin – z założenia podobny do Facebooka. Z jedną różnicą – Linkedin ma charakter profesjonalny. Nawiązujemy tu kontakty biznesowe i taki też powinien być charakter publikacji;
- Instagram – zdobywająca coraz większą popularność na całym świecie platforma oparta na zdjęciach. Tutaj można sobie pozwolić na więcej luzu. Doskonałe miejsce do pracy z influencerami;
- YouTube – najpopularniejszy na świecie serwis wideo. Idealne miejsce dla filmów promocyjnych czy szkoleniowych;
Wybór konkretnej platformy zależy już tylko i wyłącznie do Ciebie!