Jak budować swoją markę w social media

Wszyscy wiedzą, że internet – a w szczególności media społecznościowe – to niezwykle przydatne narzędzie, pomocne w zdobywaniu nowych klientów i budowaniu z nimi długotrwałych relacji. Zanim jednak założysz firmowe konta na wszelkich możliwych platformach społecznościowych, warto poznać kilka zasad kreowania marki w sieci.

 

Określ swój cel

 
Przede wszystkim należy określić cele, jakie chcemy osiągnąć poprzez działalność w mediach społecznościowych. Zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży? A może bardziej liczy się zwiększenie świadomości marki i zbudowanie grupy lojalnych odbiorców – fanów? Określenie celu na pewno pomoże w stworzeniu odpowiedniej strategii i modyfikowaniu jej w razie potrzeb. Jest również swego rodzaju motywacją do działania. Przy określaniu celu warto pamiętać o kilku zasadach. Powinien on być:

  • konkretny i jednoznaczny;
  • mierzalny;
  • osiągalny.

Warto również ustalić dla celu konkretne ramy czasowe. Przykładowo, dobrze określonym celem może być zdobycie 1000 nowych fanów na Facebooku w danym kwartale.
 

Zastanów się co i komu chcesz przekazać

 
Mając jasno określony cel możesz przystąpić do jego realizacji. Tylko jak? Po pierwsze – musisz znać swoich potencjalnych odbiorców. Dowiedz się, z jakich platform społecznościowych korzystają i właśnie tam zacznij budować swój wizerunek. Kolejnym krokiem powinno być przygotowanie odpowiednich komunikatów. Odpowiednich, czyli po pierwsze dostosowanych do Twoich odbiorców, a po drugie do mediów, w których zamierzasz się promować. Krótko mówiąc – bez dobrych zdjęć nie ma co zaczynać przygody z Instagramem a bez dobrego contentu wideo z YouTubem. Pamiętaj, by Twoje treści były spójne. Odpowiednia identyfikacja wizualna pomoże w szybkim budowaniu świadomości marki i spowoduje, że fani będą w stanie od razu wyłuskać Twoje posty spośród innych. Działania w mediach społecznościowych wymagają aktywności, ale jakość jest ważniejsza od ilości. Z jednej strony należy publikować regularnie. Z drugiej – jeśli nie masz pomysłu na dobry post, zdjęcie jest słabej jakości albo film wydaje Ci się kiepski, lepiej odpuścić. Aktywność dotyczy również interakcji i komunikacji z fanami. Odpowiadaj na komentarze, wiadomości i opinie. Najlepiej reagować w czasie rzeczywistym. Niestety praca w mediach społecznościowych trwa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – przygotuj się na wiadomości o dziwnych porach i w weekendy.
 

 

Wyciągaj wnioski

 
Analiza to  podstawa wszelkich działań marketingowych. Warto na bieżąco sprawdzać, jakie są efekty naszych działań, jak fani reagują na posty i czy uda się zrealizować zamierzony cel. Jeżeli po jakimś czasie zauważysz, że zmiany są niewielkie i celu nie uda się osiągnąć, to znak, że coś nie działa prawidłowo. Być może Twoje posty są mało angażujące albo grupa docelowa źle dobrana. Warto prześledzić dotychczasowe działania krok po kroku i wprowadzić w nich zmiany. Wszystkie platformy społecznościowe dają dostęp do statystyk, pozwalających łatwo sprawdzić, które działania są nieskuteczne. 

Trzymając się tych kilku kroków możesz skutecznie budować wizerunek swojej firmy w mediach społecznościowych. Do dzieła!