Networking w internecie – czy może się sprawdzić

Networking w internecie – czy może się sprawdzić?

O tym, że networking w tradycyjnej odsłonie jest skutecznym sposobem nawiązywania kontaktów biznesowych chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Czy nowoczesna forma networkingu, z wykorzystaniem internetu, może z nim konkurować?

 

Kreowanie wizerunku

 
Internet daje możliwość dowolnego kreowania wizerunku. To właśnie tutaj można najłatwiej pokazać się z jak najlepszej strony potencjalnym klientom i partnerom biznesowym. Zanim zaczniesz nawiązywać kontakty w sieci, warto się odpowiednio przygotować. Niestety niesie to ze sobą pewne ryzyko i ograniczenia. Możesz w ciemno założyć, że osoba chętna do współpracy prześwietli Cię online. Kompromitujące zdjęcia i filmy – nawet na prywatnych kontach w mediach społecznościowych – mogą zniechęcić do współpracy. Publikując tego typu treści warto pamiętać o odpowiednich ustawieniach prywatności i nie dopuszczać do nich osób, z którymi łączą nas kontakty biznesowe. Lepiej nie zapraszaj klientów do znajomych na Facebooku – chyba, że Wasza znajomość przejdzie w sferę prywatną. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie w pełni profesjonalnego profilu w mediach społecznościowych służących do nawiązywania kontaktów czysto biznesowych – na przykład Linkedin. Istnieją również specjalne platformy zrzeszające przedsiębiorców, takie jak platforma dla klubowiczów WFS. Niezwykle istotne jest dbanie o aktualność oraz – chyba przede wszystkim – autentyczność publikowanych tam informacji. Czy to oznacza, że Facebook jest złym miejscem do networkingu online? W żadnym wypadku! Warto poszukać grup zrzeszających przedstawicieli Twojej branży i wszelkiej maści przedsiębiorców czy takich, w których ogłoszenia publikują potencjalni zleceniodawcy.
 

Pokaż, że jesteś specjalistą

 
W kolejnym kroku pokaż, że znasz się na tym, co robisz. Możesz w tym celu wykorzystać blog, kanał na YouTube czy różnego rodzaju webinary. Publikuj treści związane z Twoją branżą, udowadniając, że jesteś ekspertem. W ten sposób możesz również pokazać potencjalnemu klientowi, jak pracujesz. Znasz przedstawicieli biznesu, którzy są aktywni w sieci i uchodzą za autorytety? Spraw, by oni poznali również Ciebie! Jeżeli będziesz komentować ich publikacje, z pewnością po jakimś czasie zaczną kojarzyć Twoje nazwisko. Oczywiście komentować należy z głową – przede wszystkim w sposób merytoryczny oraz nie nadgorliwie. Udzielając się w ciekawych dyskusjach pod wpisami na poczytnych blogach czy filmami na popularnych kanałach dotrzesz nie tylko do ich twórców, ale też do odbiorców. Potencjalnie możesz w ten sposób zwiększyć zasięg własnych publikacji.

Co jest lepsze?

 
Czy w takim razie networking online może zastąpić ten tradycyjny? Na pewno dużym plusem jest brak ograniczeń związanych chociażby z lokalizacją. W internecie nawiązanie kontaktu biznesowego z osobą z drugiego końca kraju czy nawet zagranicy nie jest żadnym problemem. Możemy też przekazać odbiorcom znacznie więcej informacji, niż podczas krótkiego spotkania. Jednocześnie internet niesie za sobą pewne ryzyko – należy pamiętać, że w sieci każdy może udawać kogoś, kim nie jest, a weryfikacja będzie trudniejsza, niż podczas spotkania w realu. Networking online i ten w tradycyjnej formie doskonale się zatem uzupełniają. Sieć może być dobrym miejscem do budowania swojego wizerunku i dotarcia do szerokiego grona nowych kontaktów. Jednak osobiste spotkania wciąż mają niepodważalne zalety. Najlepszą strategią będzie więc połączenie obu form networkingu.