Rozmowa to podstawa nawiązywania wszelkiego rodzaju kontaktów. W świecie biznesowym odgrywa ona kluczową rolę i przyczynia się do budowania trwałych relacji oraz wartościowych współprac. Podczas spotkania networkingowego WFS jego uczestnicy mają szansę na poznanie się i porozmawianie o swoich przedsięwzięciach. Jak zatem odpowiednio przeprowadzić taką rozmowę i jakie pytania warto podczas niej zadać?
Sztuka prowadzenia rozmowy
Jak wiadomo w networkingu liczą się konkrety. Proste oraz jasne sformułowania są bardzo pomocne i ułatwiają komunikację pomiędzy ludźmi, także w sferze biznesu. Nie oznacza to jednak, że cała rozmowa musi skupiać się wyłącznie na schemacie: pojedyncze pytanie – jednozdaniowa odpowiedź. Aby zainteresować kogoś swoją osobą i działalnością, którą prezentujemy, trzeba zrobić krok do przodu i odnieść się w ciekawy sposób do tego, czym się aktualnie zajmujemy. Oprócz suchych faktów na temat naszej firmy, przykładowo przedstawić wyjątkowe zlecenie, które niegdyś mieliśmy okazję wykonać. Oczywiście wszystko zgodnie z prawdą.
Jeśli sami zadawać będziemy pytania, które skłaniają osoby do takich odpowiedzi, istnieje duża szansa, że oni również tym samym odwdzięczą się nam.
- Czym zajmujesz się na co dzień?
To jedno z pytań, które z pewnością padanie na początku Waszej rozmowy i utoruje jej drogę. Pozwoli ono określić branżę i zakres działania Twojego rozmówcy, a tym samym możliwości Waszej ewentualnej współpracy.
- Co skłoniło Cię do działalności w danej branży?
Poprzez te pytania wykazujesz zainteresowanie przedsiębiorcą i jego pracą, co niewątpliwie wpłynie także na to, w jaki sposób będziesz przez niego postrzegany. Dajesz mu możliwość rozwinięcia wcześniejszej wypowiedzi, podzielenia się z Tobą swoimi przemyśleniami, doświadczeniami, sukcesami. Być może, dzięki temu znajdziecie wspólne cechy i poglądy, które zbudują Waszą relację.
- Co wyróżnia Cię na tle konkurencji?
Zadając to pytanie, zyskujesz być może jedną z ważniejszych informacji. To, czym wyróżnia się biznes Twojego rozmówcy, może okazać się kluczowe także dla Ciebie. Otworzyć przed Tobą nowe możliwości i pozwolić spojrzeć Ci na pewne aspekty z innej, dotąd nieznanej strony.
-
- W jakim kierunku chciałbyś rozwijać swoją działalność? W czym możemy sobie nawzajem pomóc?
Na koniec rozmowy zadawaj pytania, które pozwolą Ci na zapoznanie się z aktualnymi, głównymi celami Twojego rozmówcy. Jego odpowiedź uzmysłowi Ci to, w jakim kierunku chciałby on podążać, czego szuka, jakie ma potrzeby i czy to właśnie Ty jesteś osobą odpowiednią, by mu pomóc. Jeśli Wasze firmy posiadają wspólną płaszczyznę do kooperacji, to z pewnością warto z tego skorzystać. Moment, w którym zdajesz sobie sprawę z tego, że Twój rozmówca to idealny partner do współpracy biznesowej to prawdziwa esencja networkingu.
Pamiętaj, że rozmowa to początek każdego biznesu. Na niej opierają się kontakty i budują współprace. Rozmowa zaciekawia, inspiruje i skłania do refleksji. Warto zatem aktywnie w niej uczestniczyć, zadawać pytania swojemu rozmówcy i wysłuchiwać jego odpowiedzi. To, w jaki sposób okażemy zainteresowanie drugiej osobie i temu, co ma nam do powiedzenia, ma duży wpływ na późniejszy rozwój relacji i na to, w którą stronę będzie ona zmierzać.